tisdag 1 december 2020

Grekland: Aten, Diakopto,Kalambakaa, Meteora, Thessaloniki

 Grekland är känt för sin goda mat och vänliga människor och det stämmer. Resan påbörjas i Aten där jag bor på ett fyrstjärnigt hotell. Jag bockar av alla måsten som Akropolis,  Plaka, Monostriraki och jag beundrar all street art som staden bjuder på. Vidare tar jag tåget till Diakopto vid Korinthavet för att åka tåget på det smalspåriga spåret på  kända Odontotos rail rackrail  En tågresa genom berg och på ett spår som också fungerar som vandringsled. I området ligger också klostret Mega Spi leo.Därefter till Kalambaka för att se det magnifika klosterkomplexet Meterora. Sist Thessaloniki.  Att åka tåg i Grekland är speciellt för det finns inga skyltar vid stationerna så det är svårt att veta var man ska stiga av. Genom klocka, gps och att fråga någon kommer jag rätt.

Aten


Diakopto, Odontotos rack rail och Mega spileo
Kalambaka och Meteora

Thessaloniki



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar