lördag 24 november 2012

Dubai

Dubai är som ett stort nöjesfält. Hela staden är byggd för att imponera och för att vara störst, högst, bäst och först med allt.Fantasin har inga gränser men skillnaderna mellan den rike emiraten, de europeiska affärsfolket och den fattige gästarbetaren är stor. Alltför stor för att lämna mig oberörd. Ändå hänförs jag av denna metropol, för även om allt är inpackat i gränslös lyx finner jag harmoni och lugn. Kanske för att alla irritationsmoment är undanstädade för staden är tillrättalagd för att bjuda besökaren på otroliga upplevelser - och lyckas.


 Om någon får för sig att bygga ett torn som är högre, kommer de bara att lägga på lite på höjden så är det högst igen. Enligt Dubais kung som styr i staden är det meningslöst att bara vara nummer två.
Vintersport i Dubai? Det går alldeles utmärkt trots 50-gradig ökenhetta. Det är bara att bygga en skidbacke och en skridskobana mitt inne i köpcentrumet. Skidor åker man således i  Mall of the Emirates och skridskor i Dubai Mall.
Längst ut på Jumeira Palm står detta gigantiska lyxhotell med eget akvarium och egen strand. Inne i hotellet finns ett litet shoppingcenter och dyra restauranger, men vi hittar ett prisvärt glasscafé där en servitör jonglerar med glasskulorna före kulorna hamnar i struten. Är det roligt? En smaksak!


 Vi var så nyfikna på hur emiraterna bodde men det får ingen utomstående veta då de bor insynsskyddade bakom höga murar.Men där innanför murarna lär de bada i lyx.



Dubai är värt ett besök tycker jag. Jag gillar stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar