onsdag 24 oktober 2012

Münster och Hamburg

Juli 2008
Cykelbana i Münster
I  den gemytliga cykelstaden Münster lyser de välanlagda cykelbanorna ockraröda. Münster har 280 000 invånare och det finns ca 500 000 cyklar här. Vid ett gigantiskt cykelgarage vid stationen hyr jag en cykel för  att trampa runt.   
Jag cyklar. Fel och långt. Det gör inget. Jag hamnar utanför citykärnan och kommer ut på landet.  Jag besöker den botaniska trädgården vid universitetet och jag cyklar runt en sjö utan att ha en aning om var jag är. Men jag har karta.  Där det saknas cykelbana har man delat upp trottoarerna i två delar. Fotgängare har fått avstå mycket plats för att pedalisterna ska komma obehindrat fram. Efter 10 timmars cyklande är jag  rätt utmattad och av en slump hamnar jag mitt emot stadens enda vegetariska restaurang: Restaurang Pritt. Roligt namn. Jag går in och avnjuter en bakad potatis och rabarberjucie.

Hiphopparen Simon
Frukost i köket på Ikeaporslin. En amerikansk professor i filosofi har satt på en kanna kaffe  och senare kommer ett gäng tyskar  men när deras fnittrande tar över hand, går jag och checkar ut från det hemtrevliga vandrarhemmet Sleep Station.  På tåget sätter jag mig bredvid en sovande hiphoppare i säckiga jeans. Han kvicknar till och undrar var vi är.  Han heter Simon och har inga pengar, men konduktören låter honom sitta kvar och ger honom en räkning istället. Simon dricker alkohol från ett tetrapack iste och han börjar berätta sin historia. Han är musiker i ett band men för övrigt utan jobb. Han har varit i Mannheim på en anställningsintervju och för att träffa sin flickvän. På intervjun fick han kalla handen och flickvännen fick han inte heller träffa, då hon fastnat i en religiös sekt. Utan pengar har han sovit hela natten på en parkbänk. I regn.men killen verkar smart och han tipsar om sevärdheter i Hamburg och  ger mig några bra tips på tyska band.
Hamburg
Hamburg med Rådhuset
 -Kan jag hjälpa till,undrar en kvinna, när jag står och studerar kartan.
Kvinnan tipsar om ett bra hotell runt hörnet. Jag går dit. Utanför hänger en HBT-flagga och ägarna är ett homosexuellt par. Trevligt bemötande men lite dyrt. Jag går istället till vandrarhemmet A&O Hostel där det finns ett ledigt rum med Ikeamöbler. Lite titt i affärer, promenad på Esplanaden, en runda i Botaniska trädgården som ståtar med obeveklig skönhet av exotiska växter och små  vattenfall. Även här hyr jag cykel på Avis
Botaniska trädgården
Först ut till Altona med dess pampiga palatsliknande hus och dyra bilar. Jag cyklar tillbaka via Reeperbahn där jag stannar för att dricka och äta något. Jag intar detta vid ett ståbord och blickar ut över alla erotiska mötesplatser som ligger tätt i en stadsdel där prostitution är lagligt.
Altona
 En rejäl tur runt sjön Alster avslutar dagen. Jag utforskar ytterligare delar av staden. Prostitutionen är väl synlig på vissa utvalda ställen.Jag ser sexarbetare gå omkring i väldigt höga klackar eller står vid någon husvägg med en cigarett. Spanande efter kunder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar