lördag 27 oktober 2012

Holländska städer: Haag, Gouda, Delft och Waterland

HAAG

 

Vi börjar med  en av två huvudstäder: Haag.  Haag känns som vilken stad som helst  och hit åker man mest för två saker. Schveningen som är ett känt badområde och sedan är det Madurodam- Holland i miniatyr. Om man gillar det småskaliga är detta ett riktigt paradis. Här har de byggt upp Hollands alla sevärdheter med en oerhörd precision. Varenda detalj finns med. Till och med träden har de lyckats få till i skalenlig storlek. Här hittar jag sevärdheter från hela landet och jag går och känner mig som en stor jätte i lilleputtland. Att se Amsterdam i miniatyr är bara så supergulligt. Till och med cyklisterna finns med.

GOUDA

Staden med de goda ostarna. På marknadsdagen läggs  ostarna ut framför rådhuset till försäljning. Överallt hittar jag ostaffärer. Frånsett ost finns mycket att se på. Det här är en riktigt mysig liten stad.

DELFT

 Många har föreslagit Delft som utflyktsmål så jag åker dit. Staden är mest känd för det blåvita porslinet Delft Blue. Runt det lilla torget finns flera kyrkor och alla spelar klockspel. Det ljuder från alla håll så det går knappt att utskilja melodierna.Det här är alltså Amsterdam i miniatyr. Kanaler, kanaler och kanaler.

 WATERLAND

Bakom Centralstationen i Amsterdam går båtar till norra Amsterdam. Här ligger ett område en bra bit under vattenytan som heter Waterland. Jag hyr en cykel och tar en runda härute, mest för att leta upp en av Hollands vackraste byar, Broek in Waterland. En riktig liten pärla.  Här ute i Vattenlandet finns oslagbar natur, storkar och väderkvarnar. Mycket sevärt och lätt att ta sig till då det ligger så nära Amsterdam.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar