onsdag 24 oktober 2012

Ön Texel



Texel är den största ön i den Frisiska övärlden och jag vill såklart dit och väljer en dag då solen lyser som starkast. Först måste jag ta tåget till Den Helden och väl framme där är det marknadsdag och jag vill stanna och shoppa lite.  I Holland är just dessa vandrande marknader mycket populära och dyker upp överallt. Eftersom jag alltid ska vara överambitiös dissar jag bussen till hamnen och bestämmer mig för att promenera dit. Det kan väl inte vara så långt dit, tänker jag men det är en rejäl promenad. När jag når färjan väntar hundratals turister, både med och utan cykel, på den halvtimmeslånga båtresan över.
 
  Texel påminner lite om ön ”Ven” med dess höga vallar och otaliga cyklister. Självklart gör jag som alla andra som besöker ön och hyr en cykel och en karta. Jag njuter av den rena luften, lugnet och de stora fälten där jag lugnt tar mig fram. Framme i Den Burg, som är själva huvudpunkten, parkerar jag cykeln utanför livsmedelsbutiken Albert Heijn. Därefter traskar jag nyfiket runt i centrum, letar upp ett matställe och kikar i affärer. Då jag valsat runt ett tag hittar jag inte vägen tillbaka till cykeln. Var sjutton ställde jag den nu? Irrar omkring i de labyrintliknande smågatorna innan jag får fråga mig fram. 
 – Ursäkta, var ligger Albert Heijn?

 Drar en lättnadens suck när jag återfinner den och följer sedan skylten mot Oudeschield som är nästa mål. Cyklar förbi en strutsfarm, stannar till en stund vid sanddynorna och vid stranden Waddemzee ligger folk och solar.
     
På båtresan tillbaka flyger hungriga måsar in på däck för att få mat av turisterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar